المصطلح ميكاترونكس يستعمل للدلالة على حقل هندسي واسع و متشعب جداو يتطور بصورة مذهلة من يوم إلى اخر. هذا المجال من الهندسة يتضمن تصميم اي منتج عمله يعتمد على دمج أنظمة ميكانيكية و الكترونية، يقوم بدور المنسق فيها منظومة تحكم كلمة ميكاترونكس ظهرت لأول مرة في اليابان في اواخر الستينات و استعملت بعدها في أوروبا قبل ان تنتشر في كل انحاء العالم. و تصميم اية منظومة ميكاترونية يتطلب هندسه الميكانيك،الالكترونيات،التحكم و هندسة الكومبيوتر بشكل اساسي.
فمهندس الميكاترونكس يجب ان يكون قادرا على تصميم و استعمال الدارات الالكترونية الانالوج و الديجيتال ( Analog and digital circuits)، مايكروبروسيسور (microprocessors)، الالات الميكانيكية، حساسات (sensors)، محركات (actuators)، و انظمة التحكم كي يكون قادرا على الوصول إلى الاهداف المرجوة من تصميمه.
المنظومات الميكاترونية تدعى احيانا بالأجهزة الذكية، لأنها يفترض ان تحاكي طريقة التفكير البشرية. اليوم، دخلت الميكاترونكس إلى كل الاجهزة تقريبا. فهي ليست مختصة بالروبوتات او المصانع فقط. مثلا نجدها في الطيار الالي، كما في بخاخ السيارة الالكترني (electronic fuel injection system)، و فرامل ال ABS في السيارات في الادوات المنزلية كالغسالة الاوتوماتيكيه و حتى بعض العاب الاطفال.
عدد المساهمات : 5020 تاريخ التسجيل : 25/06/2007 العمر : 37 الموقع : سرى رقم العضوية : 10 Upload Photos :
موضوع: رد: الميكاترونكس الثلاثاء 17 يونيو - 16:35
شكراً ليك يا حسااام
والصورة اللى انت حاططها رووووووعة وفعلاً بتوضح قسم الميكاترونكس بشكل جيد جدا وهو قسم راائع وللأسف مش موجود في كليتنا لانه بيجمع ما بين أفضل الأقسام في كليات الهندسة
وأعتقد انه موجود في مصر فقط في
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
الجامعات الخاصة
ودى مقولة اقتبستها من خريج لقسم الميكاترونكس
اقتباس :
انا خريج هندسة عين شمس قسم الميكاترونيكس اولا فى مصر مفيش قسم ميكاترونيكس الا فى كليتين فقط عين شمس وأسيوط....أضافه الى الجامعات الخاصة ثانيا مجال الميكاترونيكس مجال روعه وجامد جدا....لكن المنهج اللى بتاخده فى الكلية كله قشور ومبادئ وبتطلع مش متمكن من جزء معين يعنى ولا بتبقى مهندس ميكانيكا كامل او كهربا او حتى تحكم.....بتطلع فاهم حاجات فى كل جزء منهم ثالثا القسم ده لو انت عاوز تكون مهندس ليك وزنك فيه يبقه هتاخد كورسات كتيييييير (قسم مكلف جدااااااااااااا) رابعا فى الشغل انت لازم فعلا يبقه ليك تخصص عشان تقدم على اساسه....لكن قسم الميكاترونيك قسم واسع جداااااااا وعبارة عن مجموعه تخصصات وانت بتكون مش ملم بيهم كلهم....فا بيقلل فرص العمل فى بلدك اللى مش هتقدر قيمه القسم ده الا بعد 20 سنه خامسا نصيحتى انك تدخل كهربا اتصالات او ميكانيكا باور او مدنى......دول الاقسام اللى ماشيه نار فى السوق وليها طلب وفرص عمل كبيرة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وبالتوفيق وربنا يكرمك أخوك م.أحمد محمد
ودى مقولة أخرى
اقتباس :
التعليم الجامعى فعلا وانا فعلا مقتنع ان التعليم الجامعى فى
مجال الهندسه الميكانيكيه و الكهربيه يجب ان يكون مبنى على ذلك و هو التشارك بين الكهرباء و الميكانيكا و نحن
نعلم ايضا ان الميكانيكا تولد الكهرباء و الكهرباء تولد الميكانيكا و لاتوجد اى ماكينه الا و بها جزء كهربى و جزء
ميكانيكى و لكن
فى الصناعه اعتقد اننا لا نحتاج الا لمهندس الميكاترونيات فقط لاسباب ان الصناعه تعتمد على الوقت و الوقت هو
المال و عند حدوث اعطال هل احد يستطيع ان يحدد هل العطل ميكانيكى ام كهربى
فنحن نرى ان مهندس الميكانيكا يقوم بعمله و الكشف على الاجزاء الميكانيكيه و عندما لا يجد شى يقول ان العطل
كهربى و بالمثل ايضا لمهندس الكهرباء و هذا تتضيع للوقت طبعا فالتخصص هنا غير مفيد
فانا اعتقد انه من الضرورى فى الصناعه او الانتاج طبعا ان يكون هناك مهندس ميكاترونيات فقط
اما فى التصميم الاولى اعتقد انه يجب ان يكون هناك مهندس ميكاترونيات و كهرباء و ميكانيكا و ذلك لان عمليات
التصميم تتطلب خبره كبيره بالميكا نيكا و الكهرباء و اتفق معك انها ليست موجوده لدى مهندس الميكاترونيات
و لكن دور مهندس الميكاترونيات هنا هو التوفيق بينهم يعنى ان يسير الاتجاه الميكانيكى موازى للاتجاه الكهربى
ودى كتب ممتازة عن الميكاترونكس من موقع رابيدشير والمفاجأة الأخرى من موقع mihd الذي لا تحتاج للانتظار فيه أما الكتاب الثاني فمن موقعي رابدشير وميجاأبلود